تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی چیست؟ ابلاغ به طور کلی نامهای است که روند دادرسی را به طرفین اعلام میکند. آگاهی از ابلاغ و دانستن نوع آن بسیار مهم است زیرا شما باید در بازه زمانی که برای دفاع شما از حقوقتان در نظر گرفته شده است بتوانید بهترین و مناسبترین اقدام را انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است متچمل ضرر بزرگی شوید. اما ابلاغ قانونی و واقعی چه تفاوتی با یکدیگر دارند و از کجا باید آن ار تشخص داد؟
در ادامه این مقاله از موسسه حقوقی حسن زاده قصد داریم تا تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی را بررسی کنیم تا از بروز هر گونه مشکل در این رابطه پیشگیری شود و شما بتوانید با بهترین اقدام نتیجه مطلوب را در دعاوی مختلف به دست آورید. پس با ما همراه باشید.
انواع ابلاغ : قانونی و واقعی
در رابطه با تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی باید ابتدا بگوییم که به طور کلی دو نوع ابلاغ یعنی ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی وجود دارد. فرقی نمیکند که پرونده قضایی از نوع حقوقی باشد و یا کیفری به طور کلی رگه ابلاغ به یکی از این دو صورت به مخاطب آن یعنی هر کدام از طرفین دعوا ابلاغ میشود. در ادامه به تعریف هر کدام از این دو نوع ابلاغ خواهیم پرداخت:
1. ابلاغ واقعی چیست؟
قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی برویم لازم است تا بدانیم که ابلاغ واقعی چیست. زمانی که مامور ابلاغ برگه ابلاغیه را در آدرس مشخص شده فرد در پرونده به خود او تحویل میدهد ابلاغ واقعی است. توجه داشته باشید که فرد در هر جایی جز آدرسی که در پرونده ثبت شده است میتواند از دریافت برگه ابلاغیه امتناع کند.
2. ابلاغ قانونی به اشخاص حقیقی چیست؟
اکنون برای اینکه به تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی پی ببریم باید تعرفی نیز از ابلاغ قانونی ارائه دهیم. در صورتی که مامور ابلاغ به آدرس مندرج در پرونده مراجعه کند اما خود شخص که ابلاغ برای او است در محل حضور نداشته باشد، مامور ابلاغ میتواند برگه ابلاغیه را به بستگان نزدیک او و یا اگر مکان معرفی شده محل کار باشد به مدیران بخش مربوطه تحویل دهد. در این صورت ابلاغ قانونی است و به یک شخصیت حقیقی تحویل داده شده است.
3. اگر کسی در محل آدرس برای ابلاغ نبود چه میشود؟
اما در رابطه با تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی باید بگوییم که حالت سومی نیز ممکن است رخ دهد. یعنی مامور ابلاغ به آدرس معرفی شده مراجعه کند اما نه خود فرد و نه بستگان او در محل حاضر نباشند. در این صورت مامور ابلاغ بادی برگه را به داخل حیاط خانه بیاندازد و یا آن را داخل درب خانه قرار دهد تا به دست مخاطب ابلاغ برسد.
تفاوت اصلی ابلاغ قانونی و واقعی
اکنون باید تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که از تعاریف هر کدام از این دو نوع ابلاغ مشخص است، اصلیترین تفاوت این دو در کسی است که ابلاغیه را دریافت میکند. در ابلاغ واقعی ابلاغ مستقیم به خود شخص تحویل داده میشود اما در ابلاغ قانونی بستگان او ابلاغیه را دریافت کرده و ملزم میشوند تا آن را به دست او برسانند. در ادامه به طور کامل به بررسی همه تفاوتها پرداختهایم:
انواع ابلاغ | ابلاغ واقعی (حضوری یا در سامانه ثنا) | ابلاغ قانونی |
دریافت کننده ابلاغ | خود شخص مستقیم دریافت میکند | بستگان او ابلاغ را دریافت میکنند |
اعتبار قانونی | دارد | دارد |
تاریخ ابلاغ | زمان وصول در سامانه ثنا یا تاریخ تحویل ثبت شده در دفتر مامور ابلاغ | تاریخ ثبت شده در دفتر ابلاغ |
ابلاغ شونده(مخاطب ابلاغ) | طرف دعوا | طرف دعوا |
ابلاغ در سامانه ثنا واقعی است یا قانونی؟ نحوه ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا
اکنون که تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم لازم است تا مشخص کنیم که ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به صورت واقعی است یا قانونی زیرا در حال حاضر تمام ابلاغیهها در این سامانه ثبت میشود و از این طریق به مخاطب آن تحویل میگردد. طبق آنچه که در بالا گفتیم و با توجه به اینکه تنها خود مخاطب و یا وکیل او مستقیما به این سامانه دسترسی دارند و به طور مستقیم ابلاغ را مشاهده میکنند، ابلاغ در سامانه ثنا به صورت ابلاغ واقعی است.
توجه داشته باشید که در این سامانه تاریخ ارسال ابلاغ و همچنین تاریخی که مخاطب، ابلاغ را مشاهده کرده است ثبت میگردد. توجه داشته باشید که در این شیوه تاریخی که وصول به عنوان تاریخ ابلاغ در نظر گرفته میشود. البته داشتن وکیلی مسئولیت پذیر کار را در این موارد برای شما راحت خواهد کرد و او با بررسی به موقع خواهد توانست اقدام لازم را انجام دهد.
مامور ابلاغ باید چه مواردی را درج کند؟
در رابطه با تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی باید به این مورد نیز اشاره کنیم که فرقی ندارد ابلاغ از نوع قانونی یا واقعی باشد. مامور ابلاغ یعنی شخصی که مسئولیت دارد تا نامه را به دست طرفین دعوا برساند لازم است تا در هنگام تحویل برگه ابلاغ به خود شخص و یا بستگان او در محلی که به عنوان مکان سکونت مخاطب اصلی ابلاغ در پرونده مشخص شده معرفی شده است باید از کسی که ابلاغ را دریافت میکند امضا یا اثر انگشت دریافت کند و قبل از تحویل کارت ملی او را بررسی کند. همچنین در صورتی که ابلاغ قانونی باشد لازم است تا مشخصات و نسبت او با مخاطب اصلی ابلاغ را نیز ثبت کند.
ابلاغ شونده کیست؟
اکنون که تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی را دانستیم، لازم است تا در رابطه با ابلاغ شونده و تاریخ ابلاغ نیز اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. زیرا این دو موضوع نیز از مواردی است که در روند ادامه پرونده و اقدامی که باید توسط شما انجام گیرد تاثیر دارد. در هر ابلاغ بخشی به عنوان ابلاغ شونده وجود دارد که در این بخش نام و مشخصات مخاطب ابلاغ که یکی از طرفین دعوا یعنی خواهان و یا خوانده نوشته میشود. بنابراین فرقی ندارد که تحویل ابلاغ از نوع قانونی باشد یا واقعی مخاطب آن یعنی ابلاغ شونده کسی است که طرف این دعواست.
تاریخ ابلاغ چیست؟
تاریخ ابلاغ در واقع زمانی است که ابلاغ به ابلاغ شونده(کسی که نام او در بخش ابلاغیه نوشته شده است) میرسد. فرقی نمیکند که دریافت ابلاغ به صورت واقعی یا قانونی باشد، از روزی که برگه ابلاغیه توسط مامور ابلاغ رسانده و در محل سکونت ابلاغ شونده تحویل داده میشود، تاریخ ابلاغ در نظر گرفته میشود. تاریخ ابلاغ نیز از مواردی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا شما پس از تاریخ ابلاغ 20 روز زمان دارید تا اقدام لازم را انجام دهید در غیر این صورت دیگر اعتراضی از جانب شما پذیرفته نخواهد بود.
ماده قانونی ابلاغ واقعی و قانونی
در رابطه با موارد قانونی مرتبط با تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی، در قوانین آیین دادرسی مدنی بندهایی در رابطه با انواع ابلاغ و ضوابط و قواعد آن تعیین شده است. در بندهای 67 تا 83 این قانون مشخص شده است که ابلاغ به چه صورت و در چه زمانی باید به دست مخاطب آن برسد. همچنین انواع روشهایی که امکان وصول بلاغ از آن طربیق وجود دارد توضیح داده شده است.
نتیجهگیری
تفاوت ابلاغ قانونی با ابلاغ واقعی در شخصی است که برگه ابلاغیه را از مامور ابلاغ دریافت میکند. در ابلاغ واقعی خود شخص مستقیم برگه را از مامور میگیرد اما در ابلاغ قانونی بستگان و یا مدیران شخص برگه ابلاغ را دریافت میکنند. با توجه به این تعریف ابلاغ الکترونیمی ابلاغ واقعی است و شخص نمیتواند از آن اظهار بی اطلاعی کند.
داشتن وکیلی مجرب و با تجربه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موقع از ابلاغ آگاه شوید و بهترین اقدام را در زمان قانونی که برای شما در نظر گرفته شده است انجام دهید. با این کار به بهترین شکل خواهید توانست از حقوق خود دفاع کنید. ما رد موسسه حقوقی حسن زاده برای این امر با وکلایی متخصص در کنار شما هستیم.
این مقالات را نیز مطالعه کنید: