تنظیم قرارداد تامین کالا برای حفظ منافع شما و جلوگیری از صرف هزینههای اضافی تاثیر مهمی دارد. این نوع قرارداد نقش اساسی در تسهیل کار کارفرما دارد. اما زمانی این قراردادها موثر خواهد بود که با دقت و جزئیات کامل حقوقی تنظیم شود. عدم دقت رد تنظیم قراداد تامین کالا ممکن است زمینه سواستفاده را برای طرفین قرارداد فراهم کند و مشکلات جدی به دنبال داشته باشد.
اما چگونه باید قرارداد تامین کالا را تنظیم کنیم که از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم و به بهترین نتیجه دست یابیم؟
در ادامه این مقاله از گروه وکالت حسن زاده به طور جامع به بررسی تمام ابعد حقوقی و تنظیم قرارداد تامین کالا خواهیم پرداخت تا بتوانید با کمترین هزینه، منافع خود را به بهترین شکل تامین کنید با ما همراه باشید.
قرارداد تامین کالا چیست؟
قبل از اینکه به سراغ تنظیم قرارداد تامین کالا برویم باید بدانیم که هر نهاد، سازمان یا شرکتی نیاز به برخی کالاها دارد. تامین این کالاها امری زمانبر است و گاه برای تشخیص کیفیت کالاهای فنی و تخصصی نیاز به دانش در آن زمینه وجود دارد. برای تسهیل تامین کالای مورد نیاز شرکت و همچنین تامین کالا در زمان کوتاهتر و با کیفیت بالاتر، شرکت ها تصمیم میگیرند تا به واسطه قراردادی مسئولیت تامین کالا از تولیدکنندگان را به عهده کارگزار تامین کننده کالا بگذارند.
زمانی شما میتوانید بهترین نتیجه را از این قرارداد کسب کنید که قرارداد را به طور شفاف و دقیق و با رعایت تمام اصول قانونی آن تنظیم کنید. برای اطمینان خاطر بیشتر تنظیم این قرارداد را تیمی با تجربه بسپارید.
برای دریافت مشاوره حقوقی موسسه حقوقی حسن زاده کلیک کنید |
کارگزار تامین کننده کالا کیست؟
شخصی که به واسطه عقد قرارداد تامین کالا با شرکتی متعهد میشود که کالای شرکت را خریداری و یا اجاره نماید را کارگزار تامین کننده کاالا مینامیم. کارگزار تامین کننده کالا در واقع شخصی است که کالاهای مورد نیاز شرکت را از تولیدکنندگان کالا خریداری میکند و یا آنها را برای مدتی از تولید کننده اجاره میکند و ان را در اختیار شرکت طرف قرارداد قرار میدهد. در واقع کارگزار تامین کالا رابطی بین شرکت و تولیدکنندگان است که فرآیند تهیه کالا را برای شرکت تسهیل میکند.
وظایف کارگزار تامین کالا
کارگزار تامین کالا وظایفی را بر عهده دارد که باید که باید آن را به طور دقیق و قانونی در جهت حفظ منافع کارفرما انجام دهد.
- نظارت بر خرید و فروش: کارگزار باید به امر خرید و فروش کالا نظارت داشته باشد تا همه امور در این زمینه به طور دقیق و براساس قانون صورت گیرد.
- مشاوره و راهنمایی: ارائه اطلاعات دقیق بدون جانبداری از برند خاص
- ارتباط با مشتری ثبت سفارش: ارتباط مستمر با کارفرما برای دریافت و ثبت سفارش
- ارتباط با تولیدکنندگان: تعامل موثر با تولیید کنندگان برای انتخاب بهترین کالا
- نرخگیری از تمام تولیدکنندگان و بنگاهها: مقایسه قیمتها برای خرید کالا با مناسبترین قیمت
- بررسی کیفیت محصول: تهیه کالا باکیفیت و مطابق استاندارهای کارفرما
- بررسی تغییرات قیمت در بازار: رصد بازار و انتخاب بهترین زمان برای خرید
- شناخت کامل: برای خرید درست لازم است تا کارگزار در رابطه با یک کالا و بازار خرید و فروش آن اطلاعات کامل داشته باشد.
شناخت دقیق وظایف کارگزار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید از حقوق خود در قرارداد آگاه شوید و بتوانید از آن محافظت کنید.
اهمیت عقد قرارداد تامین کالا و کاربرد آن
تنظیم قرارداد تامین کالا از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تامین کالای یک نهاد یا شرکت نیاز به ارتباط با تولیدکنندگان مختلف دارد که این کار فرآیندی پیچیدهاست. بنابراین بهترین راه برای خرید کالایی با کیفیت با مناسبترین قیمت عقد قرارداد با کارگزاری متعهد و وظیفهشناس برای تامین کالا خواهد بود. در این قرارداد مسئولیت تامین کالا به کارگزار تامین کننده داده میشود.
نمونه قرارداد کارگزاری تامین کالا
این قرارداد فیمابین شرکت/شخص ……. (که از این پس کارفرما نامید میشود) و آقا/خانم/شرکت ……. (که از این پس کراگزار نامیده میشود)، به شرح زیر منعقد میگردد |
ماده 1 – موضوع قرارداد |
موضوع این قرارداد، تامین و خرید کالاهای مورد نیاز کارفرما توسط کارگزار از تولیدکنندکان و تامینکنندگان معتبر و تحویل به کارفرما میباشد. این کالاها شامل ……. میباشد که مشخصات و تعداد آنها در پیوست قرارداد به تفصیل ذکر شده است. |
ماده 2 – مدت قرارداد |
این قرارداد از تاریخ ……. تا تاریخ ……. معتبر است و پس از اتمام این مدت، در صورت توافق طرفین قابل تمدید میباشد. |
ماده 3 – وظایف و تعهدات کارگزار |
|
ماده 4 – وظایف و تعهدات کارفرما |
|
ماده 5 – حقالزحمه کارگزار |
|
ماده 6 – حل و فصل اختلافات |
|
ماده 7 – فسخ قرارداد |
این قرارداد در موراد زیر قابل فسخ میباشد:
|
ماده 8 – فورس ماژور |
در صورت بروز شرایط غیرقابل پیشبینی مانند زلزله، سیل، جنگ و سایر حوادث قهری، طرفین مسئولیتی بابت عدم اجرای تعهدات خود نخواهند داشت و مدت قرارداد به تناسب زمان حادثه تمدید خواهد شد. |
ماده 9 – نسخ و ضمائم قرارداد |
این قرارداد شامل …… نسخه و ……. پیوست میباشد و تمامی نسخهها و پیوستها به عنوان یک قرارداد واحد دارای اعتبار قانونی میباشند. |
امضا و مهر کارفرما |
نام و نام خانوادگی: …….
تاریخ: ……. |
امضا و مهر کارگزار |
نام و نام خانوادگی: …….
تاریخ: ……. |
نحوه تنظیم قرارداد تامین کالا
تنظیم قرارداد تامین کالا در حفظ منافع شما اهمیت بسیاری دارد. زیرا تنظیم دقیق قرارداد کمک خواهد کرد تا طرفین به طور دقیق و شفاف از وظابف خود آگاه شوند و در صورت بروز مشکل بتوانند از حقوق خود به طور قانونی دفاع کنند. در تنظیم قرارداد کارگزاری باید موارد زیر به طور واضح مشخص شود:
1. مشخصات
در تنظیم قرارداد کارگزاری مشخصات کارفرما و کارگزار باید به طور دقیق مشخص شود و مدارکی جهت اثبات هویت افراد ضمیمه قرارداد شود تا طرفین با شناخت و اعتماد کامل بتوانند قرارداد را منعقد کنند و از بروز مشکل در آینده جلوگیری شود.
2. موضوع قرارداد
باید به طور دقیق مشخص شود که قرارداد تامین کالا پیرامون چه موضوعی است. این قرارداد میتواند در رابطه با مشاوره، نرخگیری و یا خرید کالا باشد. در قراردادی با موضوع خرید کالا لازم است تا نام و مشخصات دقیق کالا در قرارداد تعیین شود.
⇐⇐⇐ انواع قرارداد تجاری بین دو نفر
3. زمان
در تنظیم قرارداد کارگزاری تامین کالا زمان دقیق شروع و اتمام قراداد باید به طور دقیق مشخص شود. همچنین لازم است تا در مورد تاریخ پرداختها و زمان تحویل کالا در بندهایی از قرارداد پرداخته شود تا از بروز هرگونه ابهام و مشکل جلوگیری شود.
4. روش و مرجع حل اختلافات
بروز اختلاف در قرارداد تامین کالا نیز مانند هر قرارداد دیگر محتمل است. پس بهترین راه انتخاب روشی برای حل اختلاف در قرارداد است. معمولا در تنظیم قرارداد طرفین برای حل و فصل سریعتر اختلافات روش داوری را برای حل اختلافات احتمالی انتخاب میکنند.
برای اینکه بتوانید در صورت بروز هرگونه اختلاف در سریعترین زمان و با صرف کمترین هزینه اختلاف را حل و فصل کنید لازم است تا داور حقوقی قوی در این زمینه انتخاب کنید.
موسسه حسن زاده بهترین داور حقوقی در ایران |
تعهدات کارفرما قرارداد کارگزاری تامین کالا
در این قرارداد برای کارفرما نیز وظابفی تعیین میشود ک باید به آن وظایف در قبال کارگزار عمل نماید. این وظایف عبارتند از:
- ارائه توضیحات دقیق در مورد کالا : ارائه اطلاعات کافی و واضح در مورد کالا و ویژگیهای آن
- اعلام بودجه : باید بودجهای را که برای خرید کالا در نظر گرفته است را به کارگزار اعلام کند تا او بتواند بر همان مبنا کالا را خریداری نماید.
- تعیین و پرداخت به موقع دستمزد کارگزار : کارفرما باید مبلغ دستمزد کارگزار را به طور دقیق و در زمان مشخص شده پرداخت نماید.
اطلاع دقیق از وظایف طرفین قرارداد از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری خواهد کردو باعث میشود قرارداد محکم و دقیق تنظیم شود.
تعهدات تامین کننده
در تنظیم قرارداد کارگزاری تامین کالا برخی تعهدات برای تامینکننده در نظر گرفته میشود که باید به طور دقیق و کامل انجام شود:
- کارگزار حق توکیل به غیر ندارد و باید طبق قرارداد به تمام مسئولیتها در رابطه با خرید کالای مورد نیاز کارفرما را شخصا انجام دهد.
- کارگزار باید در جهت حفظ منافع کارفرما عمل کند و به او وفادار باشد. درصورت هرگونه سودجویی کارگزار از نوسانات قیمت در بازار کارفرما حق پیگیری قانونی دارد.
- کارگزار موظف است کالایی با کیفیت را برای کارفرما خریداری نماید. در صورت بروز هرگونه مشکل در کالا مانند فساد و یا کیفیت نامطلوب کالا، کارگزار مسئول خواهد بود.
برای اینکه بتوانید بالاترین منافع را از قرارداد تامین کالا کسب کنید لازم است تا قرارداد تامین را به صورت دقیق و محکم تنظیم کنید. در خصوص این امر تخصصی تیم حسن زاده با سالها تجربه موفق در زمینه تنظیم انواع قراردادهای تامین کالا برای کسب منافع بیشتر از این قرارداد در کنار شما خواهد بود.
برای تنظیم قرارداد تجاری دقیق و قانونی همین حالا کلیک کنید |
نحوه انتخاب کارگزار
از مواردی که باید قبل از تنظیم قرارداد کارگزاری تامین کالا به آن توجه داشته باشید انتخاب کارگزار مناسب است. این امر باعث میشود تا کالایی دقیق را دریافت و از هرگونه ضرر و اتلاف هزینه جلوگیری کنید. در ادامه به ویژگیهای کارگزار خواهیم پرداخت:
- بانوجه به قانون: کارگزار باید دارای مجوزهای قانونی باشد و کایه اعهدات خود را از مسیرقانونی آن انجام دهد. در این صورت قانون صلاحیت او را برای انجام امور مربوط به تامین کالا تایید میکند.
- برخورداری از صلاحیت: کارگزاری که انتخاب میشود باید از دانش بالا در رابطه با کالاهای مورد نیاز آگاه باشد. همچنین باید از بازار آن کالا نیز اطلاعات دقیق داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل تعهدات خود را انجام دهد.
- ایفای تعهدات قرارداد کارگزاری تامین کالا: بررسی سابقه کاری کارگزار و نظر افراد طرف معامله با او کمک خواهد کرد تا بتوانید از اعتبار او اطمینان پیدا کنید. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که تمام مشخصات دقیق کارگزار حتی آدرس دقیق محل سکونت او را نیز بررسی کنید.
نتیجه گیری
تنظیم قرارداد تامین کالا، برای حفظ منافع شما در این قرارداد ضروری است. به واسطه این قرارداد شما مسئولیت تامین کالای مورد نیاز مجموعه خود را با کارگزار تامین کالا واگذار میکنید. در هنگام تنظیم این قرارداد باید به طور دقیق به موضوع قرارداد و همچنین معرفی طرفین قرارداد پرداخته شود. همچنین لازم است تا تعهدات طرفین به طور دقیق و شفاف مشخص گردد تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.
تنظیم دقیق قرارداد تامین کالا امری تخصصی است که نیاز به دانش و تجربه بالا و همچنین اشراف کامل به قوانین دارد. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از حقوق خود در این قرارداد دفاع کنید نیاز به وکیلی متخصص در این زمینه دارید. گروه وکالت حسن زاده در این کار مهم در کنار شما است.
این مقالات را نیز مطالعه کنید: